Undgå vinterdepression ved at omgive dig med lys

Vinter i skov

Efteråret er godt i gang, og om kort tid kommer vinteren. Og selv om der er meget at glæde sig til og over – bladenes varme efterårsfarver, en kop te når regnen slår mod ruden og den næsten knitrende sprøde fornemmelse i luften, når det er frostvejr, blot for at nævne et par stykker – men så er der én ting, som den mørke tid også medfører for mange: vinterdepression.

Hvorfor får man vinterdepression?

Uanset om man føler sig decideret deprimeret om vinteren, eller blot en kende nedtrykt, kan de fleste nok genkende følelsen af ikke at have helt så meget energi eller overskud, som i sommermånederne.

Én af de ting, vi kan gøre for at komme vinterdepressionen til livs, er at sørge for mere lys – hvilket jo lyder ualmindelig simpelt og fuldstændig umuligt på én gang. Men lyset påvirker altså niveauet af signalstoffet serotonin i vores hjerne. Meget forsimplet kan man sige, at jo højere serotonin-niveau, jo gladere er vi. Med et par simple tricks kan du faktisk forøge dit serotonin-niveau og komme vinterdepressionen til livs. Læs med her, for at se hvordan.

5 gode råd mod vinterdepression

Hos BoligPortal har vi taget fat i emnet vinterdepression, da det kan ramme hårdt i de mørke måneder. Vi har forsøgt at bryde det lidt ned, så her får du BoligPortals 5 gode råd til mere lys og dermed mindre vinterdepression.

1. Lyslampe mod depression

Det er ikke helt nok at blæse op for diverse stander-, bord- og loftslamper i din lejlighed. Lyset skal nemlig være ret kraftigt for at kompensere for, at dagslyset svinder ind. Til det formål kan man købe diverse lysterapilamper – google det! Hvis du synes den løsning er lige lovlig dyr, så læs videre – vi foreslår også nogle gratis alternativer.

2. Bliv vækket af lys

I samme kategori som lysterapilamper findes den slags lamper, der kan vække dig med lys. Du vågner ved, at der gradvist bliver mere og mere lyst i dit soveværelse, og det skulle også have en effekt mod vinterdepression.

3. Naturligt lys mod depression

Lidt mere lavpraktisk er der nogle simple ting, du kan gøre, for at nyde godt af det dagslys, der trods alt også er om vinteren. Sæt dig tæt på dit vindue derhjemme eller på arbejdet – og hvis der er grene, stiger, havemøbler eller andre sager, der blokerer lyset, så fjern dem, hvis du kan.

4. Rul gardinerne fra

Rul gardinerne fra. “Ja, goddaw då”, tænker du måske, men husk det nu bare, ikke? Når det føles som om, det alligevel er mørkt hele tiden, kan det virke lidt ligegyldigt at rulle gardinerne op. Men gør det alligevel, for det virker.

5. Få frisk luft og fang et glimt af solen

Sidst, men absolut ikke mindst: Opsøg kilden. Selve solen. Det vil sige: Gå udenfor. Desværre er det jo så ufikst indrettet, at dagslyset om vinteren har det med at gå på arbejde (og holde fri) samtidig med os andre. Men måske kan du gå en lille tur rundt om blokken i din frokostpause? Måske gå (noget af vejen) til og fra arbejde? Eller cykle? Og hey, hvis du har et arbejde, der foregår udendørs, så er du rigtig godt på vej til at give vinterdepressionen baghjul. Brug også nogle timer udenfor i weekenden.

Et sidste tip til at undgå vinterdepression

Udover niveauet af lys er der selvfølgelig nogle andre ting, som også spiller ind på dit humør i de mørke måneder.

For at undgå den snigende nedtrykthed kan du sørge for at røre dig, spise sundt og varieret, høre noget musik der gør dig glad eller tage D-vitamin. Hvis du har tid og råd, planlæg en ferie mod sydens sol. Forventningens glæde er jo som bekendt den største af alle, og før vi ved af det, er det forår igen.