I udlejningsejendomme har lejere mulighed for at vælge en beboerrepræsentation, som varetager beslutninger og dialog med udlejer på vegne af samtlige lejere. I dette blogindlæg gennemgår vi reglerne for etablering af beboerrepræsentation og de vigtigste arbejdsopgaver.
Hvad er beboerrepræsentation?
En beboerrepræsentation består af én eller flere lejere, som repræsenterer hele lejergruppen i en ejendom. Repræsentanterne skal have kendskab til både lejernes ønsker og behov samt til ejendommens drift og økonomi.
Beboerrepræsentationen fungerer som sparringspartner for udlejeren og skal inddrages i større beslutninger, der har betydning for lejerne. Herunder uddyber vi, hvilke opgaver beboerrepræsentationen har indflydelse på.
Beboerrepræsentation i private udlejningsejendomme
Det er ikke et krav, at der skal være en beboerrepræsentation i alle udlejningsejendomme, men lejerne har ret til at oprette en, når visse betingelser er opfyldt. Ifølge lejeloven § 192 og bekendtgørelse om beboerrepræsentation § 1, kan en beboerrepræsentation etableres i følgende tilfælde:
- Hvis ejendommen rummer mindst 6 beboelseslejligheder
- Hvis udlejeren ejer mindst 6 beboelseslejligheder i en ejerforening
- Hvis en andelsboligforening har udlejet mindst 6 lejligheder til ikke-andelshavere
I ejendomme med 3 til 5 beboelseslejligheder er det ikke muligt at oprette en egentlig beboerrepræsentation, men lejerne kan i stedet vælge en talsmand, der repræsenterer dem over for udlejeren. Denne mulighed fremgår også af lejeloven § 192, stk. 3.
Beboerrepræsentation for ejendomme med fællesarealer eller fælles drift
Hvis flere ejendomme er opført samlet og har fællesarealer eller fælles drift, kan der vælges én fælles beboerrepræsentation, hvis ejendommene tilsammen har mindst 6 beboelseslejligheder. Alle lejere i alle ejendommene skal i så fald indkaldes til beboermøder.
Bekendtgørelse om beboerrepræsentation
Reglerne for beboerrepræsentation findes i lejeloven § 192 og i bekendtgørelse om beboerrepræsentation. Her beskrives, hvordan en beboerrepræsentation oprettes og fungerer, samt hvilke rettigheder og pligter både lejere og udlejere har.
Beboerrepræsentation kontingent
For at dække udgifter til beboerrepræsentationens arbejde, kan der opkræves et årligt kontingent. Dette beløb fastsættes af repræsentationen og opkræves af udlejeren sammen med huslejen.
Ifølge bekendtgørelse om beboerrepræsentation § 6 må kontingentet maksimalt udgøre 502 kr. årligt pr. beboelseslejlighed (gældende fra 1. januar 2021).
Skulle en lejer undlade at betale kontingentet, er det ikke udlejeren, men derimod beboerrepræsentationen, som har ansvaret for at føre en eventuel inddrivelsessag.
Årligt beboermøde
Som det fremgår af bekendtgørelse om beboerrepræsentation § 7, skal beboerrepræsentationen afholde et årligt beboermøde senest den 1. april hvert kalenderår.
Lejerne skal indkaldes med mindst 8 dages varsel, og indkaldelsen kan ske via opslag i ejendommen, en fælles Facebookgruppe eller – især i større ejendomme – som brev til alle lejere.
På beboermødet deltager beboerrepræsentationen og de øvrige lejere, og der er mulighed for at vælge nye repræsentanter samt drøfte vigtige forhold i ejendommen. Mødet bør som minimum indeholde:
- Aflæggelse af beboerrepræsentationens beretning og gennemgang af regnskabet for det seneste år
- Gennemgang af igangværende og kommende projekter eller opgaver
- Fastsættelse af det årlige kontingent
- Valg af beboerrepræsentanter og eventuelt revisor
- Eventuel fastsættelse af dato for et nyt møde samme år
Andre interessenter kan også deltage – f.eks. udlejer, repræsentanter for udlejer, erhvervslejere samt lejerforeninger, hvor en eller flere lejere er medlem.
Vejledning til beboerrepræsentation
1. Hvordan opretter man en beboerrepræsentation?
Ifølge lejeloven § 192, stk. 1, kan enhver lejer i en ejendom, der opfylder kravene (minimum 6 beboelseslejligheder), tage initiativ til at oprette en beboerrepræsentation. Dette sker ved at indkalde til et beboermøde med mindst 8 dages varsel.
2. Hvornår må man etablere en beboerrepræsentation?
En beboerrepræsentation kan vedtages, hvis mindst 50 % af lejerne er til stede ved mødet, og et flertal af disse stemmer for. Alternativt kan der gennemføres en skriftlig afstemning, hvor hver beboelseslejlighed har én stemme. Afgørelsen træffes ud fra flertal blandt de afgivne stemmer.
3. Hvor mange beboerrepræsentanter skal der være?
Antallet af repræsentanter afhænger af ejendommens størrelse og er fastlagt i lejeloven § 192, stk. 2:
- Ejendomme med under 13 beboelseslejligheder skal vælge 1 beboerrepræsentant
- Ejendomme med 13 eller flere beboelseslejligheder skal vælge 3 beboerrepræsentanter
4. Hvad er beboerrepræsentationens arbejdsopgaver?
Beboerrepræsentationen er med til at give lejerne større indsigt i og indflydelse på vilkårene i ejendommen. Den fungerer som bindeled mellem lejernes interesser og udlejers muligheder og skal inddrages i en række forhold.
Beboerrepræsentationen har således indflydelse på følgende:
- Vedtagelse og ændring af husorden
- Accept af eller indsigelse mod huslejestigninger
- Klager fra beboere over andre beboere – f.eks. pga. larm
- Ejendommens budget og regnskab
- Vedligeholdelsesplaner for ejendommen
- Accept af eller indsigelse med forbedringsarbejde
- Beboeres opfordring til forbedringsarbejde – f.eks. energirenovering
Det betyder også, at udlejer har pligt til at inddrage beboerrepræsentationen, når der skal tages beslutninger vedrørende ovenstående. Herefter kan beboerrepræsentanterne tage stilling til, om det skal formidles til de resterende lejere. Dette er særligt relevant, når der omhandler f.eks. husorden, men kan være mindre relevant, når det gælder ejendommens budget og regnskab.
Ydermere har beboerrepræsentanterne pligt til at være tilgængelige for lejerne i ejendommen. Alle lejere i ejendommen kan nemlig kontakte beboerrepræsentanterne eller indkalde til beboermøde, hvis der opstår et ønske om at drøfte emner vedrørende ovenstående. Det kan f.eks. være, at en lejer er blevet opmærksom på, at en altan er blevet farlig, fordi den er i dårlig stand. I dette tilfælde vil lejerne typisk ønske, at vedligeholdelse af altaner skal medtages i vedligeholdelsesplanen for ejendommen.
Vi håber, du, som lejer, er blevet klogere på, hvordan du bidrager til at etablere en beboerrepræsentation, og at du, som udlejer, nu ved, hvordan du skal forholde dig til samarbejdet med beboerrepræsentationen.