Gode råd til sikker boligsøgning

Gode råd til sikker boligsøgning

At finde en ny bolig bør være en spændende og tryg proces – og hos BoligPortal gør vi derfor en stor indsats for at skabe et sikkert boligmarked for både lejere og udlejere. Alligevel er det vigtigt, at du som boligsøgende er opmærksom og kender de typiske faresignaler, da svindel desværre kan forekomme.

I denne artikel har vi samlet otte konkrete råd, der hjælper dig med at undgå at blive snydt – og som styrker din tryghed gennem hele boligsøgningsprocessen.

Sådan undgår du svindel når du søger lejebolig

Når man leder efter en ny lejebolig, er det vigtigt at være opmærksom og kritisk – særligt fordi boligsøgning desværre også tiltrækker svindlere, der forsøger at udnytte lejere. Falske boligannoncer, fiktive udlejere og uærlige fremlejegivere er nogle af de faldgruber, som mange boligsøgende risikerer at støde på.

For at beskytte dig selv og dine penge er det nødvendigt at kende dine rettigheder som lejer og være bevidst om, hvordan en reel udlejningssituation normalt foregår. Nedenfor finder du otte konkrete råd, som kan hjælpe dig med at navigere sikkert gennem din boligsøgning og undgå at blive snydt.

  1. Du skal altid se lejemålet, før du underskriver lejekontrakten og overfører penge.

  2. Husk at læse hele kontrakten igennem – glem ikke at mundtlige aftaler skal fremgå på skrift i kontrakten for at være gyldig.

  3. Ved fremleje bør du sikre, at ejeren er informeret omkring fremlejen – det vil gavne dig, hvis der skulle opstå konflikter mellem ejeren af boligen og den person, der fremlejer boligen til dig.

  4. Det er altid en god idé at minde udlejer om at afholde et indflytningssyn – her skal du efter indflytningsrapporten er lavet, dokumentere fejl og mangler senest 14 dage efter din indflytning. Dette er med til at forhindre uenigheder eller misforståelser ved fraflytning.

  5. Husk at du aldrig må betale under bordet – udover at det er i strid med loven, er det juridisk set heller ikke muligt for dig at få pengene retur.

  6. Ved betaling af depositum er det altid en god idé at lave en kontooverførsel, så det er muligt at spore transaktionen – betal aldrig depositum kontant!

  7. Undgå at betale husleje, depositum og forudbetalt leje gennem betalingstjenester som Western Union, da transaktionerne ikke kan tilbageføres. Sørg altid for at overføre via et dansk pengeinstitut.

  8. Ved fremvisning er det en god idé at tjekke navnet på boligens postkasse, hoveddør eller dørtelefon – stemmer det overens med udlejerens navn eller tidligere lejere?

Bonus tip: Hvis du mistænker, at du ikke har fat i den rigtige udlejer af boligen, kan du selv tjekke op på, hvem der ejer boligen. Dette gør du på ois.dk, hvor du kan indtaste adressen under ‘Søg på adresse, BFE-nummer eller matrikel’.

Alle disse huskeregler er med til at hjælpe dig til at få en god og sikker oplevelse, når du er på udkig efter din nye lejebolig hos BoligPortal. Læs også politiets råd til at undgå svindel med lejeboliger.

Kan man stole på BoligPortal?

Ja, BoligPortal er en pålidelig platform, du trygt kan benytte i din boligsøgning. For at sikre en tryg oplevelse gennemgår vi alle boligannoncer og validerer både lejemål og udlejere, før de bliver offentliggjort på siden. Vores mål er at skabe et sikkert boligmarked, hvor både lejere og udlejere kan færdes trygt.

Er BoligPortal sikker at bruge som lejer?

Ja, BoligPortal er en sikker platform for dig som lejer. Vi arbejder løbende for at sikre en tryg oplevelse – fra du søger bolig, til du kontakter en udlejer. Alle boligannoncer er ægte og gennemgået af vores team, og al kommunikation foregår sikkert via vores interne beskedsystem. Derudover behandler vi dine personoplysninger i overensstemmelse med GDPR, så dine data håndteres fortroligt og lovligt.

BoligPortal vægter sikker boligsøgning højt

Du kan altså med ro i sindet anvende BoligPortal og tage kontakt til udlejere på vores platform. Din sikkerhed som lejer er som nævnt utrolig vigtig for os, hvorfor vi har iværksat flere initiativer, der skal støtte op omkring dette. Herunder har vi listet, hvad vi blandt andet gør for at din boligsøgning, foregår i trygge rammer.

  1. Vores medarbejdere validerer alle annoncer
  2. Vi samarbejder med førende advokater
  3. Vi overholder alle regler inden for GDPR
  4. Vi har et sikkert beskedsystem til kommunikation mellem lejer og udlejer

Er du stadig i tvivl, kan du kontakte kundeservice

Vores kundeservice sidder klar på tasterne eller ved telefonen, hvis du har brug for hjælp i forbindelse med din boligsøgning. 

Telefon 70 20 80 82 
(Hverdage fra 10-12 og igen fra 13-16)

E-mail, Facebook & Twitter 
(Hver dag kl. 9 – 21)

Husk selv at være opmærksom i din boligsøgning

Selvom vi hos BoligPortal gør en stor indsats for, at vores platform er sikker at bruge, er det altid en god idé at have sin sunde fornuft med i baghovedet. Her er nogle eksempler på situationer, hvor du bør være særligt opmærksom:

  • Hvis udlejer kontakter dig på engelsk, men har skrevet boligannoncen på dansk

  • Hvis udlejer vil tage dialogen med dig uden for BoligPortals beskedssystem – eksempelvis hvis udlejer angiver en e-mail, som du skal skrive til

  • Hvis udlejer med det samme presser på for at få din underskrift

  • Hvis udlejer beder dig om at overføre penge til en udenlandsk konto

  • Hvis udlejer tilbyder leje uden om udlejningsplatformen med det argument, at i begge kan spare penge

Held og lykke med at finde dit næste hjem

Vi ønsker dig en god boligjagt, hvor du kan føle dig sikker og tryg gennem hele processen, hvis du bruger BoligPortal – Tjek vores kæmpe udvalg af lejeboliger i hele Danmark ud herunder.

Held og lykke med at finde dit drømmehjem i trygge rammer hos BoligPortal.